Vestforsyning vil motivere varmekunder til Holstebro Åben 2017

28. august 2017, kl. 10:48

Få styr på fjernvarmen, inden det bliver koldt, lyder rådet fra Vestforsyning, som tilbyder økonomisk gulerod til kunderne

Vestforsynings energirådgivere er klar til at dele ud af gode råd under Holstebro Åben. Årets tema er fjernvarme, fortæller afdelingsleder for Vestforsynings energi- og miljørådgivning Lars Chr. Kongerslev.

- Jeg møder af og til kunder, som kan bruge en hel dag på at sidde foran computeren for at se, om de kan finde et sted, hvor de kan spare to øre pr. kilowatt-time på el-regningen. Men den samme kunde kunne måske spare 100 kroner bare ved at huske at slukke for badeværelsets gulvvarme om sommeren, siger han med et glimt i øjet.

Flere undersøgelser viser, at man helt automatisk vil spare på energien, hvis man blot er lidt mere opmærksom på forbruget. Og det behøver ikke være særlig svært.

- Vestforsyning har en gratis app til smartphone og iPad, som læser data fra de fjernaflæste målere, så man behøver ikke engang rejse sig fra sofaen. Man kan få et hurtigt overblik over det aktuelle forbrug, og man kan se, hvordan det vil gå med årsopgørelsen, hvis man fortsætter ud ad samme spor, siger Lars Chr. Kongerslev.

Økonomisk gulerod

I år er der en ekstra god grund til at kigge på fjernvarmeforbruget. Vestforsyning har indført en ny motivationstarif, som betyder, at man enten kan få et fradrag eller tillæg på varmeregningen, afhængig af hvor godt man udnytter fjernvarmen.

Vestforsynings varmechef Erik Andersen har sendt breve ud til de kunder, som udnytter fjernvarmen dårligst for at opfordre dem til at gribe ind, mens vejret er bedst egnet til at arbejde på varmeanlægget.

 

- De fjernaflæste målere sender data om temperaturen på det varme vand, vi sender ud til kunderne. Hvis det løber retur til varmeværket uden at blive ordentligt afkølet på vej gennem huset, er det tegn på, at der er noget galt – typisk, at der er en teknisk fejl, eller også bruger man simpelthen fjernvarmen forkert. Det vil vi gerne hjælpe kunderne med at rette op på. Og forhåbentlig vil motivationstariffen leve op til sit navn, når man kan se, at man bliver belønnet for at gøre det godt, siger Erik Andersen.

 

Hvis man har downloadet Vestforsynings app eller logger ind på selvbetjening via hjemmesiden og finder en "rød smiley" for fjernvarmens retur-måling, bør man reagere på det.

Der findes mange forskellige årsager til dårlig udnyttelse af fjernvarmen – lige fra en radiatorventil, der sidder fast i åben stilling til en defekt varmeveksler. Derfor råder Vestforsyning generelt til, at man får en VVS’er til at efterse hele husets varmeanlæg. Er man i tvivl, kan man ringe eller skrive til Vestforsynings energirådgivere.